انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم
آشنایی با رشته هوشبری
هوشبری یکی از دورههای آموزش عالی از شاخههای پیراپزشکی است که هدف آن تربیت نیروی انسانی کارآمدی است که هر ۱ یا ۲ نفر از آنها بتوانند به عنوان دستیار متخصص بیهوشی زیر نظر وی در یک بخش اتاق عمل انجام وظیفه کنند. معرفی اجمالی رشته هوشبری با توجه به تعدد اعمال جراحی به منظور کمک به متخصصان بیهوشی تشکیل دوره کاردانی و کارشناسی هوشبری و تربیت افرادی کاردان و کارشناس در این زمینه و به کار گماردنشان در بخشهای هوشبری زیر نظر متخصصان این رشته میتواند به استفاده بهینه از کار متخصصان بیهوشی منجر شود. هدف رشته هوشبری تربیت افرادی است که به عنوان دستیار متخصص بیهوشی در اتاق عمل حضور داشته باشند. طول دوره این رشته حداقل ۲ سال است و دروس آن به صورت نظری، عملی و کارآموزی در بیمارستانها عرضه میشود. دروس این رشته به صورت نظری عملی وکار آموزی در عرصه است. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل طی ضوابطی در دوره کارشناسی ناپیوسته پرستاری فراهم میسر است اما ادامه تحصیل در این رشته تا دکترای بیهوشی امکانپذیر نیست. فارغالتحصیلان هوشبری در صورت تمایل به ادامه تحصیل در رشته مرتبط میتوانند از طریق رشته کارشناسی بیهوشی یا پرستاری اقدام نمایند. ادامه تحصیل کاردانی هوشبری در مقطع کارشناسی بیهوشی یا پرستاری به صورت ناپیوسته و در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای پرستاری، آناتومی، فیزیولوژی و دیگر زیر شاخههای علوم پزشکی امکانپذیر خواهد بود که در صورت پذیرفته شدن در هر یک از رشتههای کارشناسی ارشد مذکور، شرح وظایف فرد تغییر میکند. با توجه به توسعه و گسترش دامنه علوم مربوط به بیهوشی، رشته کارشناسی هوشبری با تاکید بر یادگیری فعالانه، نوآوری، کسب اطلاعات و مهارتهای بالینی جدید و مراقبت از بیماران به مطلوبترین شکل ممکن تاسیس شد.
درسهای رشته هوشبری جمعیتشناسی، آناتومی، اصطلاحات هوشبری، اصول پرستاری، اصول مراقبتهای ویژه، بیماریشناسی، تربیت بدنی، تنظیم خانواده، رفتار در اتاق عمل، روش احیای قلبی و ریوی، روش بیهوشی ۱، ۲، ۳ و ۴، زبان عمومی، فارسی عمومی، فورماکولوژی ۱ و ۲، فیزیولوژی ۱و ۲، فیزیک، کارآموزی در عرصه، معارف اسلامی ۱، معرفی بیمار، میکروبشناسی توانمندیهای فارغالتحصیلان دستگاههای بیهوشی و تجهیزات کنترلی مختلف مورد استفاده در اطاق عمل و واحد مراقبتهای ویژه و دستگاههای تنفس مصنوعی را به خوبی بشناسند و قادر به استریلیزاسیون و تنظیمشان باشند. دستگاههای اندازهگیری گازهای خون و سایر وسایل آزمایشگاهی مربوط به رشته بیهوشی را بشناسند و از آنها استفاده کنند. تحت نظر متخصص، بیهوش ساختن بیمار را شروع کنند و از بیمار بیهوش مراقبتهای قلبی، تنفسی به عمل آورند و در بازگرداندن او از اثرات بیهوشی با متخصص بیهوشی همکاری کنند. در بخشهای کلینیک درد، احیای قلبی – ریوی و انجام بیحسیهای ناحیهای و غیره به متخصصان هوشبری کمک کنند. با مطالعه پرونده بیمار و شناسایی وی مطابق اصول علمی از بیمار پرستاری نمایند و نیز در واحد مراقبتهای ویژه از بیماران بدحال مراقبت کنند.
آشنایی با رشته علوم کامپیوتر
هدف رشته علوم کامپیوتر تربیت متخصصان کامپیوتر است که با دیدی ریاضی و منطقی به حل مسائل مطرح شده در علوم کامپیوتر یا ریاضی بپردازند. یافتههای اولیه از مقولهای که بعدها علوم کامپیوتر نامیده شد مربوط به قرنها پیش از اختراع کامپیوتر و در زمان استفاده از چرتکه برای انجام محاسبات است. در حوالی دهه ۴۰ با توسعه ماشینهای محاسباتی، واژه کامپیوتر نیز اختراع شد. در دهه ۶۰ میلادی وقتی معلوم شد کاربرد کامپیوتر فقط برای انجام محاسبات نیست رشته علوم کامپیوتر در دانشگاهها تدریس و با استقبال دانشجویان مواجه شد. از آن موقع علوم کامپیوتر توانست: تعریفی رسمی برای محاسبات و محاسبهپذیری و اثبات مسائلی که غیرقابل حل اند ارائه دهد. مفهوم زبان برنامهنویسی ابزاری برای بیان دقیق اطلاعات تحلیلپذیر در سطوح مختلف را تبیین کند. موجب به وجود آمدن انقلاب دیجیتال و عصر اطلاعات فعلی منجر شود. در رمزنگاری شکسته شدن کد انیگما کمکی اساسی برای پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم باشد. محاسبات علمی مطالعه پیشرفت ذهن و بررسی ژنوم انسانی در پروژه ژنوم انسانی را ممکن کند. گرایشها این رشته شامل چهار گرایش به شرح زیر است:
محاسبات علمی: در در این گرایش کاربرد ریاضیات در کامپیوتر مطالعه میشود و شامل برنامهریزی خطی، غیرخطی، آنالیز عددی و نرمافزار در ریاضی است. نظریه الگوریتمها: به بررسی راههای مختلف حل مسئله به یاری روشهای بهینهتر ، سریعتر و بهتر میپردازد . به عبارت دیگر هدف این گرایش پیادهسازی و بهینه کردن الگوریتم است. سختافزار: به مطالعه معماری یا ساختار کامپیوتر میپردازد. سیستمهای اطلاعاتی: شامل مطالعه مدیریت پروژههای نرمافزاری و سیستمهای اطلاعاتی است.
آشنایی با رشته علوم قضایی
آشنایی با رشته علوم قضایی در فرهنگ پربار اسلامی و از جمله در قرآن مجید بر لزوم حکم قضایی، براساس آنچه خدا نازل کرده است، به دفعات تاکید شده است. رعایت این دستور که درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است، ایجاب میکند تا کسانی که تصدی امر قضا را در محاکم کشور بر عهده میگیرند ضمن آشنایی با آخرین تحولاتی که در عالم حقوق رخ میدهد، تسلط کافی بر منابع فقه اسلامی داشته باشند، به طوری که مستقیما بتوانند با مراجعه به کتب فقهی، مرجع احکام مربوط را استخراج نمایند. کارشناسی علوم قضایی در جهت دسترسی به این هدف مهم تنظیم شده است و در آن تلاش شده که در عین رعایت دروس عمومی و دروس تخصصی مصوب رشته حقوق، با افزودن تعدادی واحد فقهی در برنامه درسی و تعدادی واحد عربی به عنوان دروس پیشنیاز، دانشآموختگان تسلط نسبی بر موازین فقهی پیدا کنند. فارغالتحصیلان این رشته تواناییهای لازم را برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران پیدا میکنند. علاوه بر این چون دانشجویان علوم قضایی، کلیه دروس تخصصی رشته حقوق را نیز مطالعه میکنند، میتوانند موقعیتهای شغلی فارغالتحصیلان حقوق را نیز داشته باشند. این رشته از هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو میپذیرد.
درسهای رشته علوم قضایی در طول تحصیل دروس پایه: مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی اشخاص و حمایت از محجورین، عربی دروس اصلی و تخصصی: حقوق سازمانهای بینالمللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه،حقوق تجارت اشخاص، حقوق تجارت شرکتها، حقوق تجارتاسناد تجاری، حقوق تجارت ورشکستگی، حقوق مدنی (اموال و مالکیت، کلیات قراردادها، الزامات خارج از قرارداد، خانواده، عقود معین، شفعه، وصیت وارث)، آیین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، حقوق بینالملل خصوصی، جرمشناسی، حقوق جزای اختصاصی، قواعد نفقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی
آشنایی با رشته دامپزشکی
آشنایی با رشته دامپزشکی درسهای این رشته در طول تحصیل دروس پایه: فیزیک پزشکی، بیوشیمی، فیزیولوژی، ژنتیک حیوانی، جانورشناسی عمومی، آمار حیاتی دروس اصلی: اصول همهگیرشناسی، اصول تغذیه دام، تغذیه اختصاصی دام، تغذیه اختصاصی طیور، آسیبشناسی عمومی، آسیبشناسی اختصاصی، باکتریشناسی عمومی، باکتریشناسی اختصاصی و بیماریهای باکتریایی، کالبدشناسی پایه، کالبدشناسی مقایسهای، انگلشناسی و بیماریهای انگلی، قارچشناسی و بیماریهای قارچی، ویروسشناسی و بیماریهای ویروسی، ایمنشناسی و سرمشناسی، سمشناسی، فارماکولوژی، ماهیشناسی عمومی، جنینشناسی نظری، اصول انتخاب و تلقیح مصنوعی دام، بهداشت و پرورش دام، بهداشت و پرورش طیور، تکثیر و پرورش ماهی، پرورش و بیماریهای زنبور عسل، اصول اصلاحنژاد دام، اصول هوشبری نظری، اصول کالبدگشایی و نمونهبرداری، اصول معاینه دام دروس تخصصی: بیماریهای اندامهای حرکتی، بیماریهای متابولیک دام، بیماریهای درونی دامهای بزرگ، بیماریهای درونی دامهای کوچک، بیماریهای تولیدمثل دام، بیماریهای طیور، بیماریهای ماهی، بیماریهای مشترک انسان و دام، رادیولوژی دامپزشکی، جراحی عمومی دامهای بزرگ، جراحی عمومی دامهای کوچک، مسمومیتهای دام، مامایی دامپزشکی، کلینیکال پاتولوژی، بهداشت و صنایع شیر، کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی، صنایع مواد غذایی با منشاء دامی نظری، زبان تخصصی دروس بالینی: عملیات درمانگاهی دامهای بزرگ، عملیات درمانگاهی دامهای کوچک، عملیات درمانگاهی مامایی، عملیات درمانگاهی طیور، کارآموزی تواناییهای لازم یک دامپزشک باید به زیستشناسی علاقهمند باشد، به زبان انگلیسی تسلط و قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد. چون بیمار او نمیتواند درد خود را بیان کند و دامپزشک باید خود موفق به شناخت بیماری شود.
بدون شک دانشجوی این رشته باید از سلامت جسمانی نیز برخوردار باشد اما قدرت بدنی در همه بخشهای دامپزشکی مطرح نیست. موقعیت شغلی در ایران فارغالتحصیلان دامپزشکی میتوانند در مراکز مختلفی از جمله سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقات و تولید واکسن رازی، شرکتهای تولید دارو و فرآوردههای دامی، شرکتهای تولید مواد غذایی با فرآوردههای دامی، واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی و آزمایشگاههای تشخیص بیماریهای دامی و بیماریهای انسانی فعالیت کنند یا خود بری معالجه حیوانات اهلی کلینیک دامپزشکی تاسیس کنند. گفتنی است که در اکثر کشورها از جمله کشور ما، دامپزشکان در تحقیقات پایه پزشکی نقش مهمی دارند برای مثال دکتر «جی ـ بانگ» عامل تب مالت انسان و سقط جنین دامها را کشف کرد. این توانایی از آنجا نشات میگیرد که از یک طرف کار با دام محدودیت کار با انسان را ندارد؛ یعنی میتوان بر روی تعداد زیادی از حیوانات با وجود احتمال بیماری یا مرگ آزمایش نمود و از سوی دیگر یک دامپزشک دید وسیعتری درباره حیوانات دارد و میتواند بر روی حیوانات مختلف تحقیق کند.
آشنایی با رشته گرافیک
آشنایی با رشته گرافیک درسهای این رشته در طول تحصیل طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه حجمسازی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخچه کتابت، خوشنویسی، عکاسی پایه، ارتباط تصویری، چاپ دستی، هنر و تمدن اسلامی، تصویرسازی، کارگاه عکس رنگی (انسان، طبیعت و طراحی)، تجزیه و تحلیل هنرهای تجسمی، آشنایی با هنرهای معاصر، تجزیه و تحلیل آثار ارتباط تصویری، چاپ ماشینی، تصویر متحرک، طرح عملی جامع، پروژه نهایی. تواناییهای لازم دانشجوی ارتباط تصویری باید علاوه بر خلاقیت، عاشق این کار و طراحی قوی و زبردست باشد. چون طراحی اساس کار یک گرافیست است . در کنار آن او باید با رنگ به عنوان عامل تکمیلکننده فرم آشنا باشد. همچنین یک طراح باید با شاخههای مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد. چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیکهای عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. بالاخره هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعهشناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد. زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود؛ یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و خواستهها و علایق در چه سطحی است. گفتنی است که دانشجویان این رشته به صورت نیمهمتمرکز گزینش میشوند؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی، استعداد و خلاقیت دانشجویان در یک آزمون عملی نیز سنجیده میشود. موقعیت شغلی در ایران برای یک فارغالتحصیل ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کار او تبلیغات میباشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد. از سوی دیگر تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد. در کل باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد یکی چاپ و انتشارات؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویرسازی کتاب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه پوستر و بروشور و دیگری گرافیک تلویزیونی است؛ یعنی گرافیست تعیین میکند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگها در گیرندهها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد.
آشنایی با رشته مهندسی نفت
آشنایی با رشته مهندسی نفت حیات در کره زمین که مدام در جنب و جوش و حرکت است، بیشترین انرژی جنبشی، گرمایی و شیمیایی خود را از نفت میگیرد. در واقع به یاری این ماده حیاتی است که کوچکترین موتور ماشین تا غولآساترین ناوگانهای سنگین به حرکت در میآیند و هزاران نوع تولیدات و مصنوعات صنایع سنگین و جدید پتروشیمی، کودهای شیمیایی، فرآوردههای دارویی، پارچهها و الیاف مصنوعی، پلاستیکها، چسبها، فرآوردههای بهداشتی و آرایشی و پوششهای استحفاظی ساخته میشوند.
مهندسی نفت در ایران خوشبختانه کشور ما که در دل خلیج نفتخیز فارس آرمیده است، به عنوان یکی از منابع و معادن بزرگ نفت و گاز جهان به شمار میرود. از همین رو تربیت نیرو انسانی متخصص و کارآمد برای بهرهبرداری درست و بهینه از این سرمایه خداداد و جوابگویی افراد به نیازهای آتی صنعت نفت کشور، بسیار ضروری است. به همین منظور مجموعه کارشناسی مهندسی نفت شامل چهار گرایش مهندسی اکتشاف نفت، مهندسی استخراج نفت ـ مخازن نفت، مهندسی استخراج نفت ـ حفاری و مهندسی استخراج نفت ـ بهرهبرداری از منابع نفت در دانشگاه صنعت نفت از سال ۱۳۷۸ دایر شده است. اساس دروس این رشته در همه گرایشها مبتنی بر مکانیک سیالات، دینامیک گازها، ترمودینامیک سیالات، انتقال جرم و اقتصاد مهندسی است و هدف آن تربیت مهندسان کارآمدی است که بتوانند روشهای بهینه بهرهبرداری از منابع نفت و گاز را طراحی و اجرا کنند. گرایش مهندسی اکتشاف: اولین مرحله برای بهرهبرداری یا برداشت نفت، کشف حوزههای نفتی است که این کار توسط لرزهنگاری انجام میشود. مهندسان اکتشاف، امواج صوتی را به اعماق زمین میفرستند و سپس امواج برگشتی را اندازهگیری و پردازش میکنند تا به وجود یا عدم وجود نفت در درون زمین پی ببرند. این گرایش ارتباط نزدیکی با رشته زمینشناسی دارد. گرایش مهندسی حفاری: طراحی تجهیزات حفاری و انجام عملیات در مناسبترین شرایط و ارزیابی اثرات تکنولوژی حفاری و استخراج بر محیط زیست کشور و ارائه راههای مناسب برای جلوگیری از تخریب آن، جزو فعالیتهای این گرایش است. یک مهندس حفار روشهایی را ارائه میدهد که هزینه حفاری را پایین و راندمان کار را بالا میبرد. گرایش مهندسی مخازن نفت: دانش مهندسی مخازن به این میپردازد که ما در یک حوزه نفتی در اعماق زمین مثلا در عمق ۲ یا ۳ هزار متری چه مقدار نفت و گاز داریم و چه مقداری از آن در دسترس است و با چه سرعتی میتوان از مخزن مورد نظر برداشت کرد؟ مهندسی نفت گرایش مخازن، نوع مخزن نفت یا گاز و همچنین فشار، دما و عمق آن از سطح زمین را مشخص میکند زیرا موارد فوق در نحوه برداشت و استخراج نفت از مخازن تاثیر دارد. گرایش مهندسی بهرهبرداری از منابع نفت: هدف از این گرایش تربیت متخصصانی است که توانایی و مهارتهای لازم برای اجرای روشهای بهینه بهرهبرداری از منابع نفت و گاز را داشته باشند. این گرایش معمولا پس از کشف مخزن و حفاری آن به کار وارد عمل میشود و مهمترین دستاوردش جلوگیری از افت فشار ناگهانی چاه به دلیل بهرهبرداری نامناسب و صیانت از مخزن برای بهرهبرداری بیشتر است. موقعیت شغلی در ایران قطعا اولین بازار کار موجود برای فارغالتحصیلان این رشته وزارت نفت است اما دانشگاه صنعت نفت در حال حاضر دانشجویان این رشته را بورسیه نمیکند بلکه اگر سطح علمی دانشجویی خوب باشد، در نهایت جذب وزارت نفت میشود. البته در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان جذب وزارت نفت میشوند و مابقی آنها نیز جذب صنایع شیمایی خصوصی میشوند چرا که بیشتر واحدهای رشته مهندسی نفت با رشته مهندسی شیمی مشترک است. آشنایی با رشته شیمی
آشنایی با رشته شیمی
شیمی علم اتمها، پیوندها و مولکولهاست. دانشی که میتواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آنها را از هسته اتم تا کهکشانها را بررسی کند. این رشته متخصصانی پرورش میدهد که با مطالعه، تحقیق و آزمایش به ابداع و نوآوری میپردازند و بر فرآوردههای شیمیایی نظارت میکنند. معرفی اجمالی رشته شیمی رشته شیمی شامل دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است. علم شیمی بهعنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی مانند بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشتههای متعدد مهندسی است. اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آنها واکنش شیمیایی انجام میگیرد، یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید میشوند که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است. صنایع شیمی طیف گستردهای از صنایع مانند صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی، الیاف مصنوعی، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی را در بر میگیرند. رشته شیمی در ایران تا مقطع دکترا تدریس میشود. مطالبی که در مقطع کارشناسی ارائه میشوند عبارتند از: بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب، ساختار و ویژگیهای ماده و همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی. مقطع کارشناسی ارشد شیمی شامل پنج گرایش تخصصی شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی معدنی، شیمی فیزیک، شیمی کاربردی است. مقطع دکترا نیز در دو بخش آموزشی و پژوهشی ارائه میشود.
داوطلبان هر دو گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی میتوانند این رشته را انتخاب کنند. البته مواد امتحانی و ضرایب این رشته در هر گروه آزمایشی متفاوت است و دانشگاهها نیز برای داوطلبان هر گروه ظرفیت پذیرش ویژهای در نظر گرفتهاند. هدف از این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینههای آموزش در دبیرستان، تربیت کمک پژوهشگر، آماده کردن دانشجویان برای ورود به دورههای کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین کادر آموزشی، پژوهشی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی، کارشناسان مورد نیاز صنایع شیمیایی و بینیازی از کارشناسان خارجی بتوانند از عهده برآیند. بعضی دروس الزامی عبارت است از: شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، شیمی معدنی، معادلات دیفرانسیل. علاوه بر این دروس ۳۲ واحد درسی در هر گرایش وجود دارد. در شاخه شیمی محض و شیمی کاربردی ۲۰ واحد از این ۳۲ واحد انتخابی است. آینده شغلی، بازار کار و درآمد تعدادی از فارغالتحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگسازی، چرمسازی، پتروشیمی، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی میشوند و در بخش آزمایشگاههای کنترل کیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها کار میکنند. شیمی جزو معدود رشتههایی است که فارغالتحصیل آن میتواند همیشه مشغول به کار باشند زیرا هر کارخانهای که دایر شود، در بخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمیدان دارد. در همه صنایع احتیاج به فارغالتحصیلان شیمی وجود دارد تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و رد یا قبول کنند. علاوه بر موارد فوق یک شیمیدان میتواند در خانه خود با کمترین امکانات کارگاه کوچکی دایر و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید کند. فارغالتحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی، تعداد زیادی از فارغالتحصیلان این رشته کارگاهها یا کارخانههای شیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بودهاند. در ضمن فارغالتحصیل شیمی میتواند در کارگاهها و کارخانههای تهیه مواد آلی، دارویی، رنگها، رزینها و تهیه و ترخیص مواد معدنی کار کند. برخی از مراکز جذب کارشناسهای شیمی به شرح زیر است: وزارتخانههای آموزش و پرورش، صنایع سنگین، صنایع و معادن، فرهنگ و آموزش عالی، کشاورزی، نفت و نیز آموزشگاههای شیمی، صنایع شیمیایی و نظایر آنهاست.
آشنایی با رشته مهندسی پلیمر
آشنایی با رشته مهندسی پلیمر گرایشهای رشته مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر: هدف این گرایش تولید محصولات پلیمری از قبیل لاستیک، پلاستیک، الاستومر، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. پلیمرها کاربرد پزشکی نیز دارند. مثلا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته میشوند. در کل میتوان گفت که مهندسی صنایع پلیمر شناخت، طراحی، فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی سه ماده عمده لاستیک، پلاستیک و کامپوزیت است. گرایش تکنولوژی و علوم رنگ: امروزه ۴ الی ۵ درصد از در آمد ناخالص دولتها صرف خوردگی فلزات میشود. البته در ایران هنوز آماری در این مورد ارائه نشده است، اما کمیته تحقیقات رنگ و خوردگی که زیر نظر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران فعالیت میکند، معتقد است از دیرباز یکی از معضلات این شرکت مشکلات ناشی از خوردگی مخازن و لولهها بوده است. بدون شک پاسخگوی این مشکل متخصصان رشته تکنولوژی و علوم رنگ هستند زیرا بخش مهمی از دروس این رشته درباره پوششدهی (یکی از راههای مبارزه با خوردگی) است. در کل دروس گرایش در دوره کارشناسی به دو بخش تقسیم میشود. یک بخش در مورد سنتز مواد رنگزا است که کاربرد آن در صنعت نساجی، چاپ و چرمسازی است و بخش دوم پوششدهی است که روی سطوح فلزی یا غیرفلزی مانند پلیمرها، چوب یا بتن استفاده میشود. تواناییهای لازم واحدهای کارگاه و آزمایشگاه در هر دو گرایش مهندسی پلیمر اهمیت بهسزایی دارد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید قوی و تحمل ساعتها کار در آزمایشگاه را داشته باشد. دانشجوی گرایش تکنولوژی و علوم رنگ نیز نباید حساس باشد و باید بوی مواد شیمیایی مختلف را تحمل کند و بیماری کوررنگی نیز نداشته باشد تا هنگام ساخت رنگ دچار مشکل نشود. در کل یک دانشجوی مهندسی پلیمر لازم است شیمی را بداند تا بتواند پلیمر را بفهمد. همچنین این رشته مثل همه رشتههای مهندسی نیاز به ریاضیات قوی دارد و بالاخره دانشجوی این رشته باید به زبان انگلیسی مسلط باشد و طریقه استفاده از رایانه را نیز بداند.
موقعیت شغلی در ایران
امروزه بیش از ۵۰ درصد قطعات خودروها از مواد پلیمری ساخته میشود. در صنایع برق، الکترونیک و مخابرات نیز پلیمرهای مصنوعی به عنوان عایقهای الکتریکی جایگاه بسیار مهمی دارند. در صنعت پوشاک نیز پلیمرها موثر هستند. در صنایع حمل و نقل، صنایع نظامی، پزشکی، کشاورزی و بستهبندی کاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است. فارغالتحصیلان مهندسی پلیمر گرایش تکنولوژی و علوم رنگ نیز میتوانند در کارخانجات رنگسازی به تولید رنگینههای مصنوعی بپردازند. از سوی دیگر امروزه صنعت پوششدهی بسیار گسترش یافته است تا جایی که در کنار هر صنعت مادر حتما یک صنعت پوششدهی حضوری فعال دارد؛ از دگمههای یک پیراهن و سگک کفش گرفته تا دستگیره درها، پوششهای صنعتی مثل ضد خوردگی و پوششهای تزئینی. در حال حاضر در بسیاری از شرکتها یک لیسانس شیمی کار یک مهندس پلیمر را انجام میدهد اما هر شرکتی که یک مهندسی پلیمر استخدام کرده تازه به کارآیی فارغالتحصیلان این رشته پی برده است.
آشنایی با رشته مهندسی فناوری اطلاعات
رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی دانشگاههاست. این رشته دانش روشهای جمعآوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن را به دانشجویان آموزش میدهد. دروس رشته فناوری اطلاعات مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان میدهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازماندهی اطلاعات، چگونگی بهرهبرداری کیفی از دادهها و یکپارچهسازی و انتقال سریع آنها از جمله محورهایی است در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار میگیرد. رشته IT نیز مانند بسیاری رشتههای دیگر شامل دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه: این دروس در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی: شامل ساختمانهای گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامهسازی، زبان ماشین و برنامهنویسی سیستم، ساختمان دادهها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامهسازی پیشرفته، سیستمهای عامل، پایگاه دادهها و طراحی الگوریتمهاست. همچنین مهندسی نرمافزار، شبکههای کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه دادهها، شیوه ارائه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به شمار میرود. دروس تخصصی: این دروس نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژههای IT، برنامهریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیطهای چندرسانهای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم میشود. توجه به نیازهای بازار کار یکی از مهمترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانشآموختگان است. در حال حاضر بازار کار ایران، بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانکها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آنها باشند و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دارنده مدرک دیپلم توانایی انجام این کار را دارد. لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامههای وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایههای عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد. در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مانند کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر همه دانشجویان ما وارد بازار کار شوند باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژههای مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی سادهتر مانند مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، همه چیز به سمت IT پیش میرود و به همین دلیل فارغالتحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند.
آشنایی با رشته حسابداری
حسابداری سامانهای است که در آن فرآیند جمعآوری، طبقهبندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شکلها و الگوهای خاص انجام میگیرد. تا افراد ذینفع درون سازمان مانند مدیران و برون سازمانی مانند بانکها، مجتمع عمومی سازمان یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.
فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد بیشتر دفتردار است تا حسابدار! زیرا گزارشهایش مطابق استاندارد نیست و به اندازه کافی پردازش نمیشوند. برای مثال یک حسابدار تجربی نمیتواند بین دارایی کوتاهمدت و بلندمدت تفاوت قائل شود و نمیداند چگونه معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کند. از سوی دیگر یک حسابدار متخصص با تکیه بر دانش آکادمیک خود در آینده میتواند به عنوان مدیر مالی به مدیران ارشد سازمانها و شرکتها برای راههای استفاده بهینه از منابع مالی و سرمایهگذاری سودآور و مطمئن و همچنین راههای تامین مالی مشاوره دهد در حالی که این فعالیتها خارج از توانایی یک حسابدار تجربی است. درسهای این رشته در طول تحصیل داوطلبان هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی میتوانند در رشته حسابداری تحصیل کنند. در آزمون هر سه گروه درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح است. در واقع در رشته حسابداری درک عمیق از مباحث ریاضی بسیار بااهمیت است. یک حسابدار باید در نگارش فارسی توانمند باشد تا به خوبی بتواند گزارش کارهایش را ارائه دهد. دانشجوی این رشته باید ساعتها کار در پشت میز و صندلی و سر و کار داشتن با اعداد و ارقام را تحمل کند. همچنین باید دقیق و منظم باشد تا در جمعبندی اعداد و ارقام دچار مشکل نشود . دروس این رشته عبارتند از: دروس پایه: روانشناسی عمومی، جامعهشناسی، اصول علم اقتصاد، ریاضیات پایه، ریاضیات کاربردی، آمار کاربردی، مبانی کاربرد کامپیوتر، پژوهش و عملیات، مدیریت تولید، حقوق بازرگانی، پول و ارز بانکداری، مبانی سازمان مدیریت، توسعه اقتصادی، مالیه عمومی، روش تحقیق. دروس اصلی و تخصصی: اصول حسابداری، حسابداری میانه، حسابداری پیشرفته، حسابداری صنعتی، حسابرسی، حسابداری مالیاتی، اصول تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت مالی، مباحث جاری حسابداری، متون حسابداری. موقعیت شغلی در ایران فرصتهای شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پایینترین تا بالاترین سطح را در برمیگیرد. با وجود این که در دانشگاههای مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل میکنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته بسیار کم است زیرا از یک موسسه کوچک تا بزرگترین کارخانههای کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمندند.
آشنایی با رشته مدیریت
گرایش مدیریت بازرگانی یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیلکرده، میتواند امور تجاری را تفکیک و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. فارغالتحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کند یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی نماید، چون امروزه یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما، رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرفکننده است. دروس اصلی و تخصصی این گرایش عبارتند از: مدیریت استراتژیک، حقوق بازرگانی، حسابرسی، مدیریت تولید، مدیریت مالی، توسعه اقتصادی و برنامهریزی، روانشناسی کار، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریت بازار، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، سازمانهای پولی و مالی بینالمللی، بازرگانی بینالمللی ، بازاریابی بینالملل، پول و ارز و بانکداری، سیاست پولی و مالی، سیستمهای خرید و انبارداری توزیع، حقوق بازرگانی بینالملل، تحقیقات بازاریابی، روابط صنعتی، سمینار در مسایل مالی، سمینار در مسایل بازاریابی، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان. گرایش مدیریت صنعتی یکی از علل عدم موفقیت صنایع ما این است که اکثر مسئولان واحدهای صنعتی؛ فارغالتحصیل مدیریت صنعتی نیستند. حضور یک کارشناس مدیریت صنعتی که مسئولیت نیروی انسانی را بر عهده بگیرد، در هر واحد صنعتی ضروری است تا بتواند با استفاده از دانش خویش؛ مشارکت، مهارت و انگیزه نیروی انسانی واحد صنعتی مورد نظر را افزایش دهد. مدیریت صنعتی دارای سه بعد اصلی فنی و تکنیکی، مالی و رفتاری و اجتماعی است. در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع میپردازند اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد. دروسی اصلی و تخصصی این رشته عبارتند از:
مدیریت مالی، روانشناسی صنعتی، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریت بازار، کنترل کیفیت آماری، سیستمهای خرید و انبارداری و توزیع، تحقیق در عملیات، کنترل پروژه، طرحریزی و تعمیرات و نگهداری، کارسنجی و روشسنجی، مدیریت کارخانه، حفاظت صنعتی، بررسی اقتصادی طرحهای صنعتی، روابط صنعتی، فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، بازاریابی بینالمللی، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان، پروژه. گرایش مدیریت دولتی هدف رشته مدیریت دولتی، تربیت مدیران شایستهای است که بتوانند وظایف پنجگانه محوله را به نحو احسن در سازمانها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارتند از: برنامهریزی و اجرای آن سازماندهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان جدید هدایت و راهبری نظارت و کنترل.برای مثال چون در یک بخش دولتی، رقابت وجود ندارد؛ کارکنان تمایل به افزایش ارتقای خدمات ندارند و این وظیفه مدیریت است که بتواند در چارچوب قوانین و مقررات دولتی، با خلاقیت و نوآوری خویش، کارآیی و بهرهوری کارکنان را افزایش دهد گرایش مدیریت جهانگردی کشور ایران ۱۶۴۸۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و هر گوشهاش دارای جلوه و لطفی تازه، رمز و رازی دیگر و زیبایی و صلابتی دو چندان است. اما با وجود این همه جلوه و جذابیت، تنها سهم اندکی از صنعت سودآور جهانگردی را به خود اختصاص داده است. نتیجه یک نظرخواهی که از خبرنگاران خارجی به عمل آمده است، نشان میدهد که بسیاری از آنها بر این اعتقادند که مدیریت ضعیف یکی از عوامل رکود صنعت جهانگردی در کشور ما است. چون لازمه توسعه و تقویت صنعت جهانگردی، اطلاع از زمینههای اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی کشور است تا بتوان امکانات موجود و همچنین مسائل و مشکلاتی که در راه توسعه این صنعت وجود دارد، شناسایی کرد و سپس براساس تحقیقات موجود، یک برنامهریزی دقیق و عملی داشت. کاری که تنها به یاری مدیران کارآمد و متخصص در صنعت جهانگردی امکانپذیر است؛ تخصصی که در شاخه مدیریت جهانگردی آموزش داده میشود.
عالی ممنون از زحماتتون
درود بیکران