نسل z
نسل زد واژهای است که در سالهای اخیر به شدت مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال تعداد زیادی از کاربران و مخاطبان به خوبی با این واژه آشنا نیستند. نسل زد در واقع افرادی هستند که در بین سالهای 1995 تا 2010 متولد شدهاند. زمانی که دنیا در تکنولوژیهای مختلف غرق شده بود.
تعریف نسل زد چیست؟
نسل زد که به آن نسل زومر نیز گفته میشود نسلی است که در طول سالهای 1995 تا 2010 در دنیا متولد شدهاند. این نسل در واقع در عصر تکنولوژی و همچنین شرایط عجیب و غریب و سخت اقتصادی در دنیا متولد شدهاند. این نسل به شدت به استفاده از تکنولوژی مثل گوشیهای تلفن همراه هوشمند و رایانه، اینترنت و شبکههای اجتماعی وابسته هستند. به نحوی که بدون آنها عملاً زندگی برای این نسل غیر ممکن میشود!
انواع نسلها در محیط کار
به طور کلی امروزه ۶ نسل وجود دارد که ۵ تای اول مشغول به کار هستند.
- نسل خاموش The Silent Generation
- بیبی بومرها Baby Boomers
- نسل X Gen X
- نسل Y Gen Y
- نسل Z Gen Z
- نسل آلفا Gen Alpha
- نسل خاموش The Silent Generation (متولدین قبل از ۱۹۴۶)
نسل خاموش که به عنوان سنتگرایان هم شناخته میشوند. به افرادی گفته میشود که بین سالهای ۱۹۲۵ الی ۱۹۴۵ متولد شدهاند. (در ایران ۱۳۰۴ الی ۱۳۲۴). در فرهنگ این نسل اغلب کودکان باید عمل میکردند و اجازه صحبت بیش از اندازه نداشتند. به همین دلیل به این نسل ساکت یا خاموش میگویند. از این افراد در محل کار زیاد نمیشنویم ولی با توجه به سن آنها و فرهنگ بزرگ شده در آن این ویژگیهای را میتوان به آنها نسبت داد:
- سختکوشی. این نسل در دوران رکود اقتصادی جهان و جنگ جهانی دوم بزرگ شدهاند. به همین دلیل به کار به عنوان یک امتیاز فکر میکنند و اخلاق کاری قوی دارند.
- اراده قوی. این یک پیامد ساده برای آنها است، آنها در زمانه خودشان مجبور به زنده ماندن بودند.
- وفادار. آنها در تمام طول دوران کاری خود با یک کارفرما باقی ماندند و انتظار این وفاداری را از کارفرمایان خود نیز داشتند.
- آنها به قدرت احترام میگذارند و برای آنها همدردی ارزشمند است.
اغلب این افراد تا کنون بازنشسته شدهاند و افرادی که فعال هستند اغلب نقش مشاور یا شریک را دارند.
- بیبی بومرها Baby Boomers (متولدین بین ۱۹۴۶ الی ۱۹۶۴)
این نسلی است که از نسل قبلی پیروی میکند و مطالب زیادی در مورد این نسل وجود دارد. (در ایران افراد متولد شده بین سالهای ۱۳۲۵ الی ۱۳۴۳) ویژگیهای این نسلها به شرح ذیل است:
- هدفگرا. این نسل از نظر مالی و تحصیلی فرصتهای بیشتری داشتند. به همین علت آنها برای موفقیت هدفگراتر عمل کردند.
- رقابتی. این افراد سختکوش هستند و خود را با موفقیتهای حرفهای تعریف میکنند. به این ترتیب آنها در محیط کار رقابتی هستند و به ساختار سلسله مراتبی اعتقاد دارند.
- روابط انسانی. برای روابط انسانی ارزش زیادی قائل هستند. آنها در دوران رشد با نامه و تلفن ارتباط برقرار میکردند به همین علت اهمیت روابط را میدانند. آنها بعدها از تلفن همراه و … به عنوان ابزاری برای بهرهوری در امور استفاده کردند نه به عنوان یک ابزار ارتباطی.
- نسل Gen X(متولدین بین ۱۹۶۵ الی ۱۹۸۰)
این نسل به دلیل کاهش رشد جمعیت از نسل قبلی کوچکتر است. این نسل علاقه به تنوع قومی بیشتر و تحصیلات بهتر نسبت به نسل قبل دارند. (در ایران متولدین ۱۳۴۴ الی ۱۳۵۹). ویژگیهای این نسل را این گونه میتوان عنوان کرد:
- انعطافپذیر. این نسل شاهد رنج اقتصادی پیشینان خود بودهاند و این یکی از دلایلی است که آنها نسبت به نسل قبل کمتر به کارفرمایان خود متعهدند و به راحتی با تغییرات سازگار میشوند.
- تعادل کار و زندگی. این نسل اولین نسلی بود که به تعادل کار و زندگی اهمیت داد.
- فردگرا. این افراد در بحران اقتصادی با خانوادههای دو درآمدی همراه بودند. در این نسل زنان به طور افزایش در حال اضافه شدن به بازار کار بودند. به همین دلیل این نسل اغلب خودکفا، مستقل و مدبر بار آمدهاند.
- نسل Gen Y(متولدین بین اوایل دهه ۸۰ و اواسط دهه ۹۰)
این نسلی است که در مورد آن زیاد نوشتهاند. این نسل را به عنوان هزارهها (Millennials) نیز میشناسند. اینها بزرگترین نیروی کار هستند که 35 درصد را شامل میشوند. (در ایران متولدین تقریبا بین 1359 الی 1374). برخی از ویژگیهای این افراد:
- اهمیت به همکاری و کارگروهی. این افراد برخلاف نسلهای قبل به کار گروهی و تیمی بسیار اهمیت میدهند.
- تغییر در شغل. آنها اغلب شغل خود را تغییر میدهند. این نسل اعتقاد دارد برای پیشرفت، کارآمدترین مورد تغییر شغل است. دلیل دیگر این است که آنها اغلب به دنبال محیط کار ایدهآل خود میگردند.
- حقوق همه چیز نیست. اغلب این نسل حقوق را همه چیز خود نمیدانند. آن ها به سایر مزایا مانند: بیمه، توسعه، شغل مناسب و … فکر میکنند.
این افراد به دلیل بزرگی نسلشان در تمامی صنایع با شغلهای مختلف حضور دارند. بسیاری از این افراد در شرکتهای سنتی مشغول به کار هستند ولی سودای پیوستن به شرکتهای استارت آپی را نیز دارند.
- نسل Gen Z(متولدین بین ۱۹۹۶ الی ۲۰۱۲)
این نسل دومین نسل جوان شناخته میشود. (اولین نسل جوان آلفا است متولدین 2012 الی 2025). مانند هر نسلی دیگری ویژگیهای این افراد براساس نحوه رشد آنها شکل گرفته است. جوانان این نسل درگیر نابودی محیط زیست، قرنطینههای کرونا، بحرانهای مالی، ترس فروپاشی اقتصادی، شبکههای اجتماعی و کسب و کارهای آنلاین قرار گرفتهاند. این افرادی هستند که با اینترنت بزرگ شدهاند. جوانترین نسل بازار کار کنونی هستند. به آنها نسل بومی دیجیتال (Digital Natives) نیز میگویند. (در ایران متولدین بین 1375 الی 1391)
- دانش فنی. آنها هیچ مشکلی در استفاده از برنامه، نرمافزارها، سیستمها و فناوری ندارند.
- آنها چون عدم امنیت شغلی را در والدین خود دیدهاند برای همین به امنیت شغلی اهمیت میدهند. علاوه بر این به مواردی مانند رفاهیات، بیمههای مختلف و … اهمیت میدهند.
- خودمختار هستند. آنها برای مشکلات خود دنبال راه حل در اینترنت میگردند. آنها تمایل دارند موارد را خودشان حل کنند. به آنها راهحل نگوئید به آنها هدف انجام کار را بگوئید.
- آنها میدانند که چه چیزی میخواهند و بر روی آن تمرکز میکنند.
- نقاط ضعف خود را میدانند. طبق گزارشات ۴۰ درصد آنها اذعان کردهاند که نگران مهارتهای ارتباطی و بین فردی هستند.
بسیاری از این نسل به تازگی وارد کار شدهاند یا در آینده نزدیک خواهند شد. بنابرین اغلب این نسل خود را در شرایط کارآموزی میبینند یا در روزهای ابتدایی کار خود پس از تحصیل. این را هم در نظر بگیریم این افراد نگاهی هم به کسب درآمد از اینستاگرام، یوتیوب، کسب و کار خود دارند.
- نسل آلفا (متولدین بین ۲۰۲۵ الی ۲۰۱۲)
این نسل ایدهای است که برای اولین بار از سوی مارک مک کریندل، محقق اجتماعی مطرح شد. به گفته مک کریندل، همه متولدین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۵ در دسته آلفا قرار میگیرند. طبق تحقیقات انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵، نسل آلفا ثروتمندترین، تحصیل کردهترین و با سوادترین نسل تاریخ باشد. (در ایران متولدین سال ۱۳۹۱ به بعد) ویژگیهای نسل آلفا:
- آنها غرق در فناوری هستند. بیشترین بخش از سالهای بزرگ شدن خود را کاملاً غرق در فناوری بودهاند.
- آنها متفاوت یاد میگیرند. آنها اغلب به روشی بصریتر و تعاملیتر برای آموزش علاقه دارند. تأکید بر مهارتهای حل مسئله و تجربیات یادگیری همتا به همتا خواهد بود.
- آنها به یک تجربه کاربری آنلاین عالی عادت کردهاند. این چیزی است که از موارد فوق ناشی میشود. از آنجایی که آلفاها تقریباً از لحظه تولد در معرض پلتفرمهای دیجیتال مختلف قرار گرفتهاند، چیزی بهتر از انتظار یک تجربه آنلاین شخصیشده و یکپارچه، از جمله روشهای پیشرفته برای تعامل و برقراری ارتباط، نمیدانند.
نحوه ارتباط با نسل z محیط کار
محققان خاطرنشان کردهاند که ارتباطات ضعیف کارکنان برای کارفرمایان و اقتصاد گران است: ارتباطات نادرست تولید و ایجاد روابط در محیط کار را کند میکند، به همین علت باید نسلهای مختلف را بشناسیم. شناسایی نسل زد منجر به بهبود ارتباطات، بهره وری بیشتر و روابط قویتر در یک سازمان میشود. در ادامه نکاتی وجود دارد که در نحوه ارتباطی میتواند به شما کمک کند.
بر روی خروجی تمرکز کنید نه رفتار
نسل زد میتواند اطلاعات را بهتر از سایرین پردازش کند. این میتواند باعث کند شدن روند شود. زیرا زمانی که شما در حال بسط دادن توضیحات هستید آنها مطلب را زودتر درک کردهاند. آنها زیاد درگیر تلفن هستند و اغلب اطلاعات را به راحتی از آن به دست خواهند آورد. در نهایت باید بر روی نتایج تمرکز کنید و از آنها خروجی بخواهید.
از کانالهای ارتباطی که آنها راحتتر هستند استفاده کنید
نسلها بسته به موقعیت اجتماعی و فرهنگی احتمالا راه های ارتباطی متفاوتی با هم دارند. اما یک چیز در تمامی نسلها یکسان است و آن اضطراب تماس تلفنی میباشد. نسل زد هم از این قاعده مستثنی نیست. آنها ارتباطات رو در رو را بیشتر دوست دارند و در تماسهای تلفنی صریح بودن را ترجیح خواهند داد. در نهایت آنها برای ارتباط دیجیتال پلت فرمهای مانند مایکروسافت تیمز، واتس اپ، زوم، اسکایپ و… را ترجیح میدهند. مراقب این موضوع باشید مکالمات خود را با آنها کوتاه و هدفمند نگه دارید.
به آنچه آنها اهمیت میدهند، اهمیت دهید
آنها به عدالت اجتماعی و برابری اهمیت میدهند، برای همین تعادل کار و زندگی برای آنها مهم است. مکالمات کاری خود را در همان ابتدای روز انجام دهید، پس از ساعت کاری تماس نگیرید مگر این که خیلی مهم باشد.
شفافیت و صداقت داشته باشید
آنها دوست دارند به سادگی حقیقت را بشنوند. ساده، دقیق و واضح باشید. این مورد زمانی که محتوا و مطلب ناگوار باشد با اهمیتتر است.
سکوت آنها را درک کنید
آنها به سکوت اهمیت میدهند و در محیط کار ارتباط کم را دوست دارند. سعی کنید به آنها دستورالعملهای روزانه با نقاط تماس بدهید، این گونه به فضای خصوصی آن ها اهمیت دادهاید.
ترس آنها را درک کنید
یکی از اصلیترین ترسهای آنها این است که سایر همکاران قدیمی به آنها احترام نگذارند. به آنها اغلب میگویند که تنبل هستید و این اشتباه است طبق گزارشها آنها کارآمد هستند و کار تیمی را به خوبی انجام میدهند. آنها بر روی اهداف تمرکز میکنند و در زمان مشخص شده کار را تحویل میدهند.
بازخوردهای منظم
آنها به بازخوردهای خاص و منظم اهمیت میدهند. این میتواند به آنها اطمینان و اعتماد دهد. ۶۰ درصد نسل زد گفتهاند دوست دارند در طول هفته چندین بار ارتباط و بازخورد دریافت کنند.
محیط کاری متنوع ایجاد کنید.
در یک نظرسنجی ۶۷ درصد ادعا کرده بودن که تبعیض نژادی، قومی، فرهنگی، جنسیتی و… برای آنها مهم و حائز اهمیت است. دنیای امروز با توجه به گستردگی اطلاعات برای آنها متنوعتر از همیشه است.
حقوق برای آنها از اهمیت کمی برخوردار است.
آنها به چالشهای کاری، فرهنگ سازمانی، محیط کاری، همکاران و … اهمیت زیادی میدهند. برای آنها داشتن مسئولیت اجتماعی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
محیطی شخصیسازی شده برای آنها فراهم کنید.
این به معنای توسعه فرایند آموزش کارکنان و طراحی برنامه آموزشی، توسعه رهبری، توسعه محیط کاری، توسعه فناوری و … است. شما باید افراد باهوش و با استعداد را استخدام کنید و در برنامهریزی طول همکاری آنها در سازمانتان شخصی سازی انجام دهید. شما برای جذب استعدادها به دانشگاه و موسسات رجوع کنید و با آنها همکاری نمایید.
مزایای تنوع نسلی در محل کار
اما تنوع نسلی در محل کار چه مزیتهای را فراهم میکند؟
باعث نوآوری میشود
مطالعه فوربس بر روی ۳۰۰ شرکت بزرگ ثابت کرد که تنوع تجربیات، دیدگاهها، دانش و مهارت عامل اصلی نوآوری است.
تنوع مهارتها
برای نمونه بیبی بومرها مهارتهای بین فردی خوبی دارند (مانند ارسال نامه و صحبت با تلفن) در آن سمت نسل زد میدانند چگونه با فناوری کار کنند. این مهارتها در سازمان ادغام خواهد شد و فرصتی عالی برای انتقال دانش و پیشرفت به وجود خواهد آورد.
دیدگاههای متنوع
هر نسل بنا به شرایط جهان تفکر متفاوتی را تجریه کرده است. بنابراین منابع کاری چند نسلی تفکرات متفاوتی ایجاد خواهد کرد.
محافظت از آیندهی نیروی کار
بسیاری از سازمانها با توجه به دلیل تغییرات گسترده به فکر تقویت نیروی کار خود در آینده هستند. داشتن نیروی چندنسلی باعث میشود سازمان شرایط مختلف را بررسی و آماده کند.
مزیت رقابتی
داشتن نیروی چند نسلی به شما امکان میدهد در بازار طیف مشتریان بیشتری را داشته باشید.
عملکرد و بهره وری بیشتر
براساس تحقیقات SHRM تنوع نسلی باعث بهبود عملکرد سازمان خواهد شد. طبق همین تحقیقات ادغام افراد مسن و جوان در سازمان بهرهوری را بیشتر خواهد کرد.
سخن پایانی
با توجه به مواردی که عنوان شد کاملا مشخص است که آینده کاری در حال تغییر است، هنگامی که سازمانها به نیروهای نسل زد اهمیت دهند در واقع خود را برای آینده آماده کردهاند.
در انتها به نظرتان تفاوت نسلها بیاهمیت است؟
در حال حاضر پنج نسلی کاری وجود دارد و قطعا نسلهای دیگری خواهند آمد. هر نسل باورها، مهارتها، مزیتها و معایب خود را دارد. این سازمان است که با جمعآوری آنها میتواند به اهداف نهایی خود برسد. در نهایت موارد ارائه شده تحقیقاتی است که بر روی نسلها در طی سالها اتفاق افتاده است. در سازمانها نیاز نیست بر روی افراد برچسب بزنید و آنها را در نسلهای مختلف دستهبندی کنید، تنها کافی است از این راهنما استفاده کنید تا درک کنید که چه چیزی برای چه کسی بیشتر اهمیت دارد و این نیاز به عالی بودن شما در مهارتهای ارتباطی دارد. شما با دوستان خود هم اینگونه هستید و بر مبنای ویژگی هر کدامشان با آنها ارتباط برقرار میکنید.
منابع:
نویسنده: پیمان رضایی